Întocmit astăzi 29.04.2025 cu ocazia elaborării şi publicării Componentei iniţiale a Planului de selecţie PLANUL DE SELECȚIE – COMPONENTA INIȚIALĂ a celor trei membri ai consiliului de administrație la întreprinderea publică Societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. la care U.A.T. Municipiul Beiuş prin Consiliul Local Beiuş are calitatea de asociat unic, la sediul Primăriei Municipiului Beiuş şi pe site-ul Primăriei Beiuş.
Prezentul Proces-verbal a fost întocmit în baza prevederilor art. 5 din H.G. nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Nr. 4451 din 29.04.2025
PLANUL DE SELECȚIE – COMPONENTA INIȚIALĂ
a celor trei membri ai consiliului de administrație la
întreprinderea publică Societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. la care U.A.T. Municipiul Beiuş prin Consiliul Local Beiuş are calitatea de asociat unic
Preambul
Societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. este o persoană juridică de naționalitate română, la care Consiliul Local Beiuş are calitatea de asociat unic.
Societatea se organizează și funcționează potrivit O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța coperativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată cu modificările și completările ulterioare, în vederea realizării obiectului său de activitate și a îndeplinirii obiectivelor societății, așa cum sunt stabilite prin Actul constitutiv.
Obiectul exclusiv de activitate al Societății este administrarea serviciilor publice delegate.
Prin Hotărârea Adunării Generale a Asociaților nr. Hotărârea AGA nr. 2/14.04.2025 a S.C. ADP Beiuş S.A. a fost aprobată declanşarea procedurii de selecţie a membrilor Consiliului de Administraţie al S.C. Administraţia Domeniului Public Beiuş S.A. cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.
În conformitate cu prevederile art. 1 pct. 4 coroborat cu art. 5 alin. (1) din Anexa nr. 1 la Hotărârea de Guvern nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, după declanșarea procedurii de selecție autoritatea publică tutelară elaborează şi publică componenta iniţială a planului de selecţie pe pagina de internet proprie şi a întreprinderii publice.
Planul de selectie – componenta initială – cuprinde, fără a se limita la acestea, aspectele-cheie ale procedurii de selecţie, identificând calendarul procedurii de selecţie, documentele ce trebuie depuse, cerinţele cu privire la expertul independent, în cazul în care se decide contractarea sa, data finalizării planului de selecţie în integralitatea sa şi alte elemente care se pot cunoaşte până la numirea administratorilor.
Procedura de selecție se derulează în mod transparent cu respectarea dreptului de liberă competiție, echitate și egalitate de șanse, nediscriminare, tratament egal și asumarea răspunderii, cu scopul de a asigura profesionalismul administratorilor, potrivit standardelor de guvernanță corporativă a întreprinderilor publice, astfel cum au fost dezvoltate în Principiile de guvernanță corporativă ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE.
Prezenta componentă inițială este întocmită cu scopul selecției și numirii a 3 administratori la societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. pentru un mandat de 4 ani, în perioada 2025 – 2029, cu respectarea prevederilor O.U.G. nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Component inițială a planului de selecție se întocmește de către autoritatea publică tutelară (APT) cu scopul de a oferi fundament pentru elaborarea componentei integrale a Planului de selecție și cuprine:
- Scrisoarea de așteptări (proiect)
- Aspecte – cheie ale procedurii
- Calendarul procedurii de selecție
- Părțile responsabile și rolul acestora
- Riscuri identificate
- Documente ce trebuie depuse până la numirea administratorilor
Planul de selecție – componenta inițială se publică pe pagina de internet proprie a APT și a întreprinderii publice și se aprobă prin act administrativ al autorității publice tutelare, în termen de 10 zile de la parcurgerea etapelor reglementate la art. 4 alin. (1) – (4) din Anexa 1 la H.G. nr. 639/2023.
Secțiunea I – Scrisoarea de așteptări (proiect)
Scrisoarea de așteptări este documentul de lucru prin care autoritatea publică tutelară stabilește performanțele așteptate de la organele de administrare și conducere a întreprinderii publice, precum și politica autorității publice tutelare privind întreprinderea publică, pentru o perioadă de 4 ani, făcând parte din Planul de selecție – componenta inițială.
Proiectul Scrisorii de așteptări pentru conducerea și administrarea societății ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. se află anexat prezentului Plan de selecție – componenta inițială.
Secțiunea II – Aspectele – cheie ale procedurii
Aspectele – cheie sunt detaliate în caledarul propus și se referă la etapele obligatorii de parcurs, la documentele ce urmează a fi emise de comisia de selecție și nominalizare și la documentele ce trebuie recepționate în cadrul acestor etape.
Respectarea acestor prevederi asigură creșterea transparenței procedurii și conduc la implementarea principiilor de guvernanță corporativă de către întreprinderea publică.
II.1. Referitor la documentele necesare implementării procedurii de selecție și nominalizare:
- Profilul administratorilor și al candidatului se elaborează de către Comisia de Selecție și Nominalizare (CSN) cu ajutorul expertului independent; proiectul profilului administratorilor se publică pe pagina proprie de internet, pe pagina întreprinderii publice și se transmite AMEPIP, în termen de 5 zile de la data aprobării componentei inițiale a planului de selecție.
II.2. Referitor la selecția candidaților
- Asigurarea unei optime îmbinări a categoriilor de competențe, trăsături, interdicții și condiții necesare pentru selecția și nominalizarea administratorilor: element cheie în alcătuirea listei scurte și înaintarea propunerilor pentru numirea administratorilor. Profilul candidatului este alcătuit din două componente:
- Descrierea rolului acestuia, derivate din cerințele contextuale ale întreprinderii publice și din scrisoarea de așteptări;
- Descrierea criteriilor de selecție;
- Profilul administratorilor diferențiază între criterii de selecție obligatorii și criterii de selecție opționale, bazate pe competențe, care au fost identificate în urma analizei cerințelor contextuale. Criteriile de selecție obligatorii sunt competențe și trăsături care trebuiesc îndeplinite de către toți candidații, în timp ce criteriile opționale sunt competențe și trăsături care pot fi îndeplinite de către unii dintre administratori, dar nu în mod necesar de către toți.
- Comisia de selecție și nominalizare stabilește care dintre criteriile exemplificate în Anexa nr. 1 la HG nr. 639/2023 sunt criterii obligatorii și care sunt opționale, în funcție de specificul și complexitatea activității întreprinderii publice, precum și ponderea acestora în întocmirea listei scurte.
Secțiunea III Calendarul procedurii de selecție
Calendarul procedurii de selecție cuprinde etapele procesului de recrutare și selecție, termene limită, documente necesare/acte juridice de realizat, precum și părțile implicate.
Raportat la prevederile HG nr. 639/2023, data de începere a procedurii de selecție a administratorilor ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. este 14.04.2025. Conform textului normativ, procedura de selecție nu poate depăși 150 de zile de la declanșare.
Nr. crt. | Etapa procedurii de selecție | Termen limită | Responsabil | Document realizat/acțiune întreprinsă |
Declanșarea procedurii de selecție a administratorilor | 14.04.2025 | Reprezentanți CL Beiuş în AGA întreprindere publică | Hotărâre AGA întreprindere publică | |
Comunicarea declanșării procedurii către Autoritatea Publică Tutelară | 15.04.2025 | Manager întreprindere publică | Comunicare/adresă | |
Comunicarea declanșării procedurii către AMEPIP | 16.04.2025 | Autoritatea Publică Tutelară (APT) | Adresă de comunicare | |
Elaborarea și publicarea proiectului componentei inițiale a planului de selecție | 29.04.2025 | Autoritatea Publică Tutelară | Proiectul componentei inițiale a planului de selecție se publică pe pagina de internet APT și a întreprinderii publice | |
Înființare și constituire comisie de selecție și nominalizare+aprobare Regulament de organizare și funcționare a Comisiei de selecție și nominalizare a candidaților pentru posturile de administratori | Cel târziu la data de 10.05.2025 | Autoritatea Publică Tutelară | HCL numire comisie de selecție și nominalizare (CSN) | |
Selecția expertului independent de către Autoritatea Publică Tutelară | Conform prevederilor Legii nr. 98/2016 | Autoritatea Publică Tutelară | Contract de servicii expert independent | |
Aprobarea Componentei inițiale a planului de selecție și a Scrisorii de așteptări, ca parte din componența inițială a planului | Cel târziu la data de 09.05.2025 | Autoritatea Publică Tutelară | HCL aprobare Componenta inițială a planului de selecție+Scrisoare de așteptări | |
Publicarea Scrisorii de așteptări pe paginile de internet ale APT, întreprinderii publice și AMEPIP, odată cu Componenta inițială a planului de selecție | După aprobarea Componentei inițiale | Autoritatea Publică Tutelară | Publicarea pe site-ul APT, Societății și AMEPIP Transmitere către AMEPIP pt publicarea pe site-ul acesteia | |
Elaborarea proiectului profilului administratorilor, publicarea proiectului profilului administratorilor pe paginile de internet ale APT și ale Societății Transmiterea către AMEPIP a proiectului profilului administratorilor stabilind termenul – limită pt. formularea de propuneri | 5 zile de la data aprobării Componentei inițiale a planului de selecție | Autoritatea Publică Tutelară | Proiectul profilului administratorilor Adresa AMEPIP comunicare proiect profil administratori cu stabilirea termenului – limită pt. formularea de propuneri | |
Elaborarea Componentei integrale a planului de selecție, incluzând profilul administratorilor, profilul candidatului, planul de interviu, termenele aferente etapelor cuprinse între data declanșării procedurii de selecție și data prezentării raportului final, precum și component inițială a planului de selecție | În termen de 10 zile de la numirea Comisiei de selecție și nominalizare | Comisia de selecție și nominalizare | Expertul independent întocmește Raportul inițial ce este comunicat pt. analiză odată cu prezentarea Planului de selecție Componenta integrală Proiectul componentei integrale a planului de selecție se publică pe paginile de internet ale APT și întreprinderii publice | |
Aprobarea Componentei integrale a planului de selecție, incluzând profilul administratorilor, profilul candidatului | Autoritatea Publică Tutelară | HCL privind aprobarea Componentei integrale a planului de selecție | ||
Publicarea anunțului privind selecția administratorilor | Cu cel puțin 30 de zile înainte de data – limită pentru depunerea candidaturilor | Comisia de selecție și nominalizare | Anunt de selecție publicat: Pagina de internet APTPagina de internet a ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. Pagina de internet AMEPIP2 publicații ecomnomice și/sau financiare de largă răspândire Cel puțin o platformă sau site recrutare de resurse umade cu mare vizibilitate la nivel national | |
Depunerea dosarelor de candidatură | Până la data – limită specificată în anunțul de selecție | Candidat | Dosar candidatură | |
Întocmirea listei lungi a candidaților (dosarele complete depuse în termen) | 5 zile lucrătoare de la finalizarea perioadei de depunere a dosarelor | Comisia de selecție și nominalizare | Lista lungă – caracter confidențial | |
Informarea în scris a candidaților respinși | În maxim 5 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de respingere | Comisia de selecție și nominalizare | Informare scrisă, comunicată fiecărui candidat respins | |
Depunerea contestațiilor de către candidații nemulțumiți | 2 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului obținut 2 zile lucrătoare de la înregistrarea contestației 15zile de la comunicarea hotărârii APT | Candidat Comisia de selecție și nominalizare Candidat/instanța de judecată | Contestația candidatului nemulțumit Soluționarea contestației de către Comisia de selecție și nominalizare Contestarea hotărârii APT la instanța de contencios administrativ | |
Evaluarea/verificarea dosarelor candidaților rămase în lista lungă; stabilire punctaj și întocmire listă scurtă | La finalizarea evaluării dosarelor | Comisia de selecție și nominalizare | Lista scurtă | |
Întocmirea de către expert independent a Raportului de activitate și comunicarea acestuia comisiei de selecție | Expert independent | Raport | ||
Informarea candidaților respinși din lista lungă, prin mijloace electronice | La finalizarea evaluării dosarelor | Comisia de selecție și nominalizare | Informarea electronică | |
Candidații nemulțumiți pot contesta rezultatul obținut | 2 zile lucrătoare de la comunicare rezultaului obținut 2 zile lucrătoare de la înregistrarea contestației 15 zile de la comunicarea hotărârii | Canditat | Contestația candidatului nemulțumit Soluționarea contestației de către Comisia de selecție, prin hotărâre Contestarea hotărârii Comisiei de selecție privind soluționarea contestației la instanța de contencios administrativ | |
Depunerea declarației de intenție de către candidații din lista scurtă | În termen de 15 zile de la data informării | Candidat | Declarații de intenție depuse | |
Analiza declarației de intenție și integrarea rezultatelor în Matricea profilului de candidat | La termenele stabilite de către Comisia de selecție și nominalizare | Comisia de selecție și nominalizare | Formular de analiză a declarației de intenție plus Matricea profilului de candidat | |
Organizarea interviurilor candidaților din lista scurtă | La termenele stabilite de către Comisia de selecție și nominalizare | Comisia de selecție și nominalizare | Planul de interviu | |
Întocmirea clasamentului candidaților din lista scurtă și raportul final al procedurii, reprezentând finalizarea procedurii de selecție | La termenele stabilite | Comisia de selecție și nominalizare | Raportul final în baza Raportului expertului independent | |
Comunicarea raportului final conducătorului Autorității Publice Tutelare | După încheierea interviurilor, comisia de selecție și nominalizare întocmește clasamentul candidaților și raportul final Raportul final se transmite: Către AMEPIP, în vederea emiterii avizului conform Conducătorului APT, în vederea mandatării reprezentanților în adunarea generală a asociaților, pentru propunerea de administratori | Comisia de selecție și nominalizare | Comunicarea raportului final, pentru analiză și aprobare, pentru propunerea de administratori și mandatarea AGA a societății să numească administratorii din lista scurtă, ulterior emiterii avizului conform al AMEPIP | |
Comunicarea raportului final către AMEPIP în vederea emiterii avizului conform | În 3 zile lucrătoare de la finalizarea procedurii de selecție | Autoritatea publică tutelară | Comunicarea raportului | |
AMEPIP verifică raportul final și emite avizul conform (sau anulează procedura, formulând recomandări și aplicând sancțiuni) | În 10 zile de la data primirii raportului final | AMEPIP | Aviz conform emis de AMEPIP | |
Publicarea raportului final | După emiterea avizului conform AMEPIP | APT Întreprinderea publică AMEPIP | Publicarea Raportului final, cu aplicarea regulilor de GDPR, pe site-ul APT, al Societății și AMEPIP | |
Convocarea AGA întreprindere publică de către APT pentru numirea administratorilor | În termen de maximum 10 zile de la comunicarea raportului final | APT | Convocarea AGA societate | |
Numirea administratorilor de către AGA ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. | În termen de maximum 10 zile de la comunicarea raportului final | Societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. | Hotărârea AGA de numire | |
Semnarea contractelor de mandate cu administratorii numiți | În termen de cel mult 150 de zile de la data declanșării procedurii de selecție | Adunarea Generală a Asociaților ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. | Contracte de mandat |
Termenele planificate potrivit calendarului procedurii de selecție pot fi decalate în cazul formulării unor contestații, conform art. 29 alin. (6) din O.U.G. nr. 109/2011.
În cazul etapelor descrise anterior, punctul 12 este critic, întrucât, dacă nu sunt depuse candidaturi care să îndeplinească minimul de cerințe, procedura trebuie reluată fie de la etapa publicării anunțului de selecție, fie de la început, prin redefinirea profilului administratorilor, cu scopul de a lărgi baza de candidaturi.
Secțiunea IV Părțile responsabile și rolurile acestora
Prezenta secțiune definește principalele activități pe care părțile responsabile implicate în procesul de selecție și nominalizare trebuie să le îndeplinească în scopul gestionării corespunzătoare a procedurii.
Potrivit O.U.G. nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, părțile responsabile în cadrul procedurii de selecție și nominalizare sunt următoarele:
- Adunarea Generală a Asociaților Societății ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A.
- U.A.T. Municipiul Beiuş prin Consiliul Local Beiuş în calitate de autoritate publică tutelară
- Comisia de selecție și nominalizare (CSN)
1. Adunarea generală a asociaților Societății ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. îndeplinește următoarele atribuții principale în procesul de selecție și nominalizare a administratorilor, dar fără a se limita la acestea, cu respectarea legii:
– decide asupra declanșării procedurii de selecție;
– numește administratorii cuprinși în lista scurtă;
– încheie contractele de mandat cu administratorii desemnați;
– orice alte atribuții stabilite de O.U.G. nr. 109/2011 și de H.G. nr. 639/2023.
2. Autoritatea publică tutelară, U.A.T. Municipiul Beiuş, prin Consiliul Local Beiuş îndeplinește următoarele atribuții principale în procesul de selecție și nominalizare a administratorilor, dar fără a se limita la acestea, cu respectarea legii:
– notifică AMEPIP cu privire la necesitatea declanșării procedurii de selecție și nominalizare;
– organizează întreaga procedură de selectare și nominalizare a candidaților pentru funcțiile de administratori ai întreprinderii publice și asigura comunicarea rapoartelor/înscrisurilor cu AMEPIP;
– întocmește scrisoarea de așteptări și asigură publicarea acesteia conform legii;
– elaborează componenta inițială a planului de selecție;
– aprobă componenta inițială a planului de selecție și scrisoarea de așteptări, ca parte a componentei inițiale a planului de selecție;
– contractează serviciile unui expert independent în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare;
– numește Comisia de selecție și nominalizare;
– elaborează și aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a comisiei de selecție;
– elaborează proiectul profilului administratorilor, publică proiectul profilului administratorilor pe paginile de internet ale APT și întreprinderii publice, pe care în transmite AMEPIP;
– aprobă componenta integrală, care include profilul administratorilor și profilul candidatului;
– formulează propuneri pentru desemnarea administratorilor de către AGA, dintr-o listă scurtă pentru fiecare post de administrator al întreprinderii publice, pe baza criteriilor de selecție comunicate public, prin anunț, în ordinea clasamentului candidaților pentru postul respectiv;
– negociază indicatorii cheie de performanță ai administratorilor, transmiterea acestora către AMEPIP pt avizare din punct de vedere al încadrării în nivelul minim și aprobarea lor de către AGA;
– încheierea contractelor de mandat cu administratorii desemnați și transmiterea acestora către AMEPIP;
– orice alte atribuții stabilite de O.U.G. nr. 109/2011 și de H.G. nr. 639/2023.
3. Comisia de selecție și nominalizare este numită prin hotărâre a Consiliului Local Bihor, la propunerea președintelui, și se compune din:
a) 2 membri titulari și 2 membrii supleanți desemnați de conducătorul autorității publice tutelare, dintre care unul va fi desemnat ca președinte;
b) un expert independent, selectat de autoritatea publică tutelară în condițiile Legii nr. 98/2016;
Secretariatul Comisiei este asigurat de către autoritatea publică tutelară, prin persoană nominalizată în acest sens, fără drept de vot.
Atribuții principale ale Comisiei sunt:
- Desfășoară procedura de selecție a administratorilor, cu asigurarea conformității și transparenței acesteia;
- Evaluează candidații, pregătește și comunică adunării generale a asociaților și APT lista scurtă a candidaților și clasamentul acestora;
- Notifică AMEPIP în cazul apariției oricăror abateri de la prevederile legale referitoare la derularea procedurii de selecție;
Comisia își va desfășura activitatea conform Regulamentului de organizare și funcționare aprobat de către autoritatea deliberativă, conform art. 4 indice 4 alin. (5) lit. c) pct. v) și 4 indice 9 alin. (3) din OUG nr. 109/2011 coroborat cu Ordinul Președintelui AMEPIP nr. 126/2024.
Expertul independent, contractat în condițiile Legii nr. 98/2016, îndeplinește condițiile prevăzute de art. 2 pct. 28 din OUG nr. 109/2011.
Responsabilitățile și sarcinile minimale ale expertului independent și ale CSN sunt:
a)consilierea APT privind metodele eficiente de implementare ale OUG nr. 109/2011 și elaborarea, alături de restul membrilor CSN a componentei integrale a planului de selecţie în termen de maximum 10 zile de la înfiinţare;
b)elaborează profilul candidatului pentru poziţiile de membru în consiliul de administraţie/supraveghere, pe baza cerinţelor contextuale ale întreprinderii publice şi scrisorii de aşteptări;
c)stabileşte care dintre criteriile exemplificate în anexa nr. 1a la normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 639/2023, sunt criterii obligatorii şi care sunt opţionale, în funcţie de specificul şi complexitatea activităţii întreprinderii publice, de cerinţele din scrisoarea de aşteptări, precum şi de ponderea acestora în întocmirea listei scurte;
d)stabileşte condiţiile de eligibilitate pentru candidaţi în vederea participării la procedura de selecţie – membru în consiliul de administraţie/supraveghere şi conţinutul dosarului pentru depunerea candidaturii pentru fiecare poziţie de membru în consiliu;
e)ulterior termenului-limită pentru depunerea dosarelor de candidat, comisia de selecţie şi nominalizare desigilează şi analizează conţinutul dosarelor depuse de către candidaţi;
f)decide respingerea dosarelor de candidatură incomplete şi informează candidaţii respinşi, în scris, despre această decizie, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de respingere;
g)desfăşoară activităţile care stau la baza elaborării listei lungi şi verifică informaţiile din dosarele de candidatură;
h)analizează informaţiile din dosarele de candidatură rămase pe lista lungă şi alocă punctajul conform grilei de evaluare pentru fiecare criteriu din cadrul profilului consiliului, pentru fiecare candidat;
i)solicită candidaţilor, în scris, dacă este cazul, clarificări suplimentare, cu stabilirea termenului de răspuns;
j)stabileşte lista lungă de candidaturi, pe baza dosarelor de candidatură complete;
k)informează, prin mijloace electronice, candidaţii selectaţi cu privire la includerea candidaturii acestora pe lista scurtă şi la obligaţia de a depune la autoritatea publică tutelară declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării;
l)stabileşte modul de acordare a punctajului, documentele referitoare la declaraţia de intenţie, planul de interviu şi declaraţiile necesar a fi completate de către candidaţi;
m)analizează declaraţia de intenţie şi integrează rezultatele analizei în evaluarea candidatului;
n)elaborează planul de interviu şi organizează interviurile candidaţilor aflaţi pe lista scurtă pe baza acestuia;
o)după încheierea interviurilor, realizează clasamentul candidaţilor aflaţi în lista scurtă şi raportul final, care se transmite AMEPIP, în vederea emiterii avizului conform, şi, ulterior, conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea luării deciziei de numire, pentru regiile autonome, respectiv conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea mandatării reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor;
p)notifică AMEPIP în cazul apariţiei oricăror abateri de la prevederile legale referitoare la derularea procedurii de selecţie, în vederea aplicării de sancţiuni şi/sau dispunerii de măsuri de remediere;
q)în situaţia nerespectării prevederilor legale cu privire la selecţia candidatului, comisia sau, în caz de divergenţă între membrii comisiei, orice membru al comisiei de selecţie şi nominalizare notifică AMEPIP, dispoziţiile art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător;
r)informează AMEPIP cu privire la stadiul de desfăşurare a procedurilor de selecţie, conform calendarului acesteia, cu respectarea confidenţialităţii cu privire la informaţiile privind candidaţii, dosarele de candidatură, lista lungă sau alte informaţii cu caracter confidenţial;
s)oricare alte activităţi în conformitate cu atribuţii stabilite prin actul administrativ de înfiinţare şi cu cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Hotărârea Guvernului nr. 639/2023.
Comisia de selecție și nominalizare elaborează componenta integrală a planului de selecție în termen de 10 zile de la înființare și-l publică pe paginile de internet ale APT și întreprinderii publice.
Componenta integrală a planului de selecție se aprobă prin act administrativ al autorității publice tutelare.
Secțiunea V Riscurile identificate
În procesul de selecție și nominalizare se pot identifica câteva riscuri reale, potențial să apară datorită circumstanțelor contextuale și specifice care trebuie luate în considerare. Acestea sunt determinate de particularitățile întreprinderii publice și mediul în care aceasta operează, de starea economică, financiară, contextul legislativ, poziția strategică în care se află întreprinderea publică la momentul declanșării procedurii de selecție.
Pe baza acestor factori, riscurile potențiale identificate sunt:
Risc identificat | Impact | Probabilitate apariție | Observații |
Schimbare legislativă | Mare | Mare | Cadrul legislativ a fost modificat semnificativ prin HG nr. 639/2023. La nivelul APT, întreprinderea publică este prima pt. care se organizează procedura conform noilor prevederi legislative |
Criză de timp | Moderat | Mare | Pot apărea decalaje din cauza întârzierilor în finalizarea unei/unor etape, mai ales în cele care implică adoptarea unor hotărâri ale C.L. Beiuş; aceste decalaje pot conduce nerespectarea/neîncadrarea în termenele stabilite de legiuitor pentru o parte din etape, precum și în termenul maxim de 150 de zile de finalizare a procedurii de la data declanșării acesteia |
Număr mic de candidați care aplică | Moderat | Medie | Explicația pentru identificarea acestui risc este specificul întreprinderii, amplitudinea acesteia și experiența solicitată prin noile reglementări legale |
Abandon al procesului din partea candidaților aleși în final | Mare | Medie | Explicația pentru identificarea acestui risc este specificul întreprinderii, amplitudinea acesteia și experiența solicitată prin noile reglementări legale |
Riscuri care se circumscriu cazului de forță majoră | Mic | Mic |
Secțiunea VI Lista documentelor care trebuie depuse până la numirea administratorilor
Conform art. 11 din Anexa nr. 1 la H.G. nr. 639/2023 planul de selecție cuprinde documente și formulare personalizate pentru fiecare procedură de selecție.
Documentele și formularele prevăzute sunt următoarele, dar fără a se limita la acestea:
a)etapele procesului de selecţie, calendarul, documente şi materiale ce urmează a fi verificate, respectiv elaborate, persoane de contact pentru informaţii şi detalii suplimentare;
b)anunţurile privind selecţia, pentru presa tipărită şi online;
c)lista detaliată a documentelor necesare în vederea depunerii candidaturii de către persoane fizice şi persoane juridice, în funcţie de etapele procedurii de selecţie;
d)dispoziţiile de confidenţialitate şi de acces la documente, lista elementelor confidenţiale;
e)lista riscurilor posibile şi a măsurilor ce vor fi luate pentru diminuarea acestor riscuri, asigurându-se că drepturile acţionarilor sunt respectate şi că interesele întreprinderii publice sunt asigurate;
k)modul de acordare a punctajului;
l)documente referitoare la declaraţia de intenţie;
n)proiectul contractului de mandat;
o)declaraţii necesar a fi completate de către candidaţi.
Candidații vor trebui să completeze dosarul de candidatură cu documentele solicitate în anunțul de selecție. Toate dosarele de candidature ale aplicanților vor fi tratate în deplină confidențialitate de către părțile implicate, iar accesul la aceste informații se limitează la persoanele implicate în procesul decisional, care își vor asuma o declarație de confidențialitate.
Lista elementelor confidențiale:
- Identitatea, datele personale și dosarul de candidature ale aplicanților;
- Informații referitoare la viața private, profesională sau publică a aplicanților;
Lista elementelor ce pot fi făcute publice:
- Matricea Profilului administratorilor
- Profilul candidatului ideal
- Criteriile de selecție și evaluare
- Grile de punctaj
- Plan de interviu
- Modele de declarații
- Scrisoare de așteptări
- Planul de selecție – componenta integrală
Lista elementelor accesibile doar comisiei de selecție și nominalizare:
- Toate punctajele obținute în cursul evaluărilor/clarificărilor intermediare și integrate în matrice;
- Rezultatele interviurilor și elementele, amănuntele, exemplele și toate datele oferite de candidați pe parcursul acestora;
- Lista lungă a candidaților calificați și lista scurtă a candidaților calificați pentru etapa a doua de selecție.
Secțiunea VII Acțiuni viitoare în vederea desfășurării planului de selecție
În vederea definitivării planului de selecție, Comisia de selecție și nominalizare va elabora, fără a se limita la acestea, următoarele documente:
- Profilul candidatului la funcția de administrator;
- Matricea profilului candidatului;
- Anunțurile privind selecția, pentru presa tipărită și online;
- Materiale referitoare la declarația de intenție;
- Fișa de sinteza pentru fiecare fază a planului de selecție;
- Planul de interviu;
- Proiectul contractului de mandat;
- Formulare de confidențialitate;
- Formulare ale declarațiilor necesare a fi completate de candidați;
- Lista elementelor confidențiale și a celor care pot fi făcute publice;
- Lista detaliată a documentelor necesare în vederea depunerii candidaturii de către persoane fizice și persoane juridice, în funcție de etapele procedurii de selecție;
- Lista elementelor pentru verificarea candidaților aflați în lista scurtă;
Prezentul plan de selecție va fi completat/actualizat/definitivat de către Comisia de Selecție și Nominalizare prin experiența expertului independent, cu alte elemente/documente aferente procedurii de selecție între data declanșării acesteia și data semnării contractului de mandat.
Anexă la PLANUL DE SELECȚIE – COMPONENTA INIȚIALĂ
SCRISOAREA DE AȘTEPTĂRI
În procedura de selecție și numire a celor cinci membri ai consiliului de administrație la întreprinderea publică Societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. la care U.A.T. Municipiul Beiuş prin Consiliul Local Beiuş are calitatea de asociat unic
Preambul
Unitatea Administrativ – Teritorială Municipiul Beiuş prin Consiliul Local Beiuş, cu sediul în Mun. Beiuş, Piaţa Samuil Vulcan, nr. 14, județ Bihor, în calitate de asociat majoritar al SocietățiiADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A., cu sediul în Municipiul Beiuş, str. Horea, nr. 9, Județul Bihor, acţionar unic, a elaborat prezenta SCRISOARE care stabilește AȘTEPTĂRILE autorității publice tutelare privind performanțele Societății și ale administratorilor acesteia, pentru următorii 4 ani.
Prezentul document este elaborat în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare și prevederile H.G. nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare și reprezintă dezideratele asociatului majoritar, respectiv U.A.T. Județ Bihor, pentru evoluția societății în perioada 2025 – 2029.
Scrisoarea de așteptări reprezintă documentul de lucru prin care autoritatea publică tutelară, stabileşte performanţele aşteptate de la organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice, precum şi politica autorităţii publice tutelare privind întreprinderile publice care au obligaţii specifice legate de asigurarea serviciului public, pentru o perioadă de 4 ani, respectiv perioada 2025 – 2029, făcând parte din Planul de selecție – component inițială.
Scrisoarea de așteptări are rolul unui document de lucru, în scopul ghidării candidatului pentru funcția de Administrator, selectat și înscris în Lista scurtă, pentru întocmirea Declarației de intenție și ulterior de ghid al Administratorului în redactarea Planului de administrare.
Prin prezenta scrisoare, Municipiul Beiuş, actionar unic al intreprinderii publice S.C. Administraţia Domeniului Public Beiuş S.A., stabileste așteptările pe care le are cu privire la rezultatele care trebuie obținute în urma implementării Planului de Administrare a intreprinderii publice S.C. Administraţia Domeniului Public Beiuş S.A. în termen de 4 ani.
Autoritatea Publică Tutelară Municipiul Beiuş rămâne angajată să îmbunătățească calitatea serviciilor de administrare a domeniului public si privat al municipiului si să sporească eficienta cu care aceste servicii sunt realizate. Ne așteptăm ca operațiunile intreprinderii publice S.C. Administraţia Domeniului Public Beiuş S.A. să contribuie la îndeplinirea acestor obiective.
Conform art. 6 din Anexa nr. 1 b la H.G. nr. 639/2023, Scrisoarea de așteptări cuprinde în mod obligatoriu următoarele elemente:
a)sinteza strategiei guvernamentale şi/sau, după caz, locale în domeniul în care acţionează întreprinderea publică, inclusiv obiectivele sectoriale şi fiscal-bugetare pe termen mediu şi lung ale statului;
b)viziunea autorităţii publice tutelare şi a acţionarilor, misiunea şi obiectivele întreprinderii publice, derivate din politica guvernamentală sau locală din domeniul de activitate în care operează întreprinderea publică;
c)menţiunea privind încadrarea întreprinderii publice în una dintre următoarele categorii: comercial, de monopol sau serviciu public;
d)în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc obligaţii de serviciu public se clarifică obiectul obligaţiei şi angajamentul autorităţii publice tutelare vizavi de modalitatea de asigurare a compensaţiilor corespunzătoare sau de plată a obligaţiei;
e)aşteptări în ceea ce priveşte politica de dividende/vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice;
f)aşteptări privind politica de investiţii aplicabilă întreprinderii publice;
g)aşteptările autorităţii publice tutelare şi ale acţionarilor, după caz, cu privire la comunicarea cu organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice;
h)aşteptările autorităţii publice tutelare şi ale acţionarilor, după caz, privind calitatea şi siguranţa serviciilor şi produselor oferite de întreprinderea publică;
i)aşteptări în domeniul eticii, integrităţii şi guvernanţei corporative.
Viziunea și obiectivele cuprinse în scrisoarea de așteptări stau la baza negocierii componentei de management a planului de administrare dintre adunarea generală a asociaților și administratori.
Indicatorii – cheie de performanță înscriși ca anexă la contractele de mandat ale administratorilor sunt stabiliți pe baza scrisorii de așteptări, ca urmare a negocierii dintre administratori și adunarea generală a asociaților.
Secțiunea I – INFORMAȚII GENERALE PRIVIND SOCIETATEA PARC ȘTIINȚIFIC ȘI TEHNOLOGIC S.R.L.
Societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC BEIUŞ S.A. este o persoană juridică de naționalitate română, organizată ca și societate pe acţiuni.
Societatea se organizează și funcționează potrivit O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța coperativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată cu modificările și completările ulterioare, în vederea realizării obiectului său de activitate și a îndeplinirii obiectivelor societății, așa cum sunt stabilite prin Actul constitutiv.
Sediul Societății este în Mun. Beiuş, str. Horea, nr. 9, Județ Bihor.
Scopul Societății îl constituie exclusiv administrarea serviciilor publice delegate de către U.A.T. Municipiul Beiuş, prin Consiliul Local Beiuş, în baza contractelor de delegare.
Societatea are ca obiect principal de activitate: COD CAEN 8123 Alte activităţi de curăţenie.
Societatea va putea desfășura orice altă activitate legată direct sau indirect de obiectul său de activitate.
Obiectivul principal al S.C. ADP Beiuş S.A. este administrarea serviciilor publice delegate de către U.A.T. Municipiul Beiuş, prin Consiliul Local Beiuş, în baza contractelor de delegare, fiindu-i delegate următoarele servicii publice:
- serviciile de dezinsecție, deratizare şi dezinfecţie de pe raza Municipiului Beiuş,
- serviciile constând în amenajarea și întreținerea zonelor verzi, a parcurilor, a locurilor de agrement și a terenurilor de joacă pentru copii de pe raza Municipiului Beiuș
- serviciile de curățare și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheț de pe raza Municipiului Beiuș,
- serviciul public de salubrizare – activitatea de măturat, spălat şi stropitul căilor publice din localitate, inclusiv colectarea şi transportul deşeurilor de pământ şi pietre provenite de pe căile publice la depozitele de deşeuri, precum şi a deşeurilor provenite din coşurile stradale la depozitele de deşeuri şi/sau la instalaţiile de tratare,
- serviciul public de gestionare a câinilor fără stăpân,
- serviciul de administrare a domeniului public şi privat al Municipiului Beiuş, serviciu constând în construcția, modernizarea, întreținerea, administrarea și exploatarea pieței agroalimentare, a bazarului, a oborului şi a halelor de lapte şi carne, şi a Pieţei de păsări de pe raza Municipiului Beiuș
Secțiunea II – Sinteza strategiei locale în domeniul în care activează întreprinderea publică, inclusive obiectivele sectoriale și fiscal-bugetare pe termen mediu și scurt
Întreprinderea publică se califică în categoria intrepriderilor publice al căror obiectiv principal de activitate este prestarea serviciului public de administrare a domeniului public al UAT-ului.
Considerăm că intreprinderea publică operează atat in conditii de monopol cat si într-o piață concurențială, astfel incat ar trebui să ia toate măsurile pentru creșterea eficientei si competivității.
Secțiunea III – Viziunea autorității publice tutelare, misiunea și obiectivele întreprinderii publice, derivate din politica guvernamentală sau locală din dimeniul de activitate în care operează întreprinderea publică
Viziunea autorității publice tutelară la înființarea S.C. ADP Beiuş S.A. a fost de a administra serviciile publice delegate de către U.A.T. Municipiul Beiuş, prin Consiliul Local Beiuş într-un mod cât mai eficient.
Obiectivele generale ale societatii S.C. ADP Beiuş S.A. sunt:
a) satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publică ale comunităţii locale şi creşterea calităţii vieţii;
b) administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ-teritoriale în interesul comunităţii locale;
c) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţa, rentabilitate şi eficienta economică a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
d) ridicarea continua a standardelor şi a indicatorilor de performanta ai serviciilor prestate;
e) crearea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţilor administrativ-teritoriale, în corelare cu planurile şi documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului;
f) descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea principiilor economiei de piaţa şi ale liberei concurente;
g) protejarea domeniului public şi privat şi punerea în valoare a acestuia;
h) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
i) protecţia igienei şi sănătăţii publice, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare.
Obiectivele strategice ale societatii PARC STIINTIFIC SI TEHNOLOGIC BIHOR SRL sunt:
Prin raportare la obiectivele generale, următoarele rezultate stategice sunt așteptate a fi atinse pe durata mandatului:
- Elaborarea unei strategii proprii de gestionare a fondurilor financiare obținute din activitatea de administrare a S.C. ADP Beiuş S.A.;
- Gestionarea într-un mod cât mai eficient a serviciilor publice delegate.
- Îmbunătățirea climatului organizațional.
Pentru realizarea misiunii Societății, autoritatea publică tutelară așteaptă de la viitorii administratori să întreprindă următoareler activități pentru obținerea rezultatelor strategice:
- Promovarea unei strategii diversificate a serviciilor oferite în vederea creșterii veniturilor încasate, ținând cont de specificul activității desfășurate;
- Intensificarea demersurilor necesare pentru operationalizarea infrastructurii construite în cadrul S.C. ADP Beiuş S.A. prin servicii si facilitati oferite către agenti economici sau parteneri
- Administrarea eficientă a bunurilor aflate în administrarea/folosința societății;
- Identificarea unor soluții pentru auto-susținere financiară a Societății.
Indicatori de performanță
Planul de administrare va include modul de realizare a indicatorilor de performanță pornind de la nivelului minim al indicatorilor de performanţă al S.C. ADP Beiuş S.A., prevăzuţi în Ordinul nr. 651/2024 privind stabilirea nivelului minim al indicatorilor de performanţă la întreprinderile publice ,
Indicatorii de performanţă sunt următorii:
- Pentru PRIMUL AN DE MANDAT – indicatorii de performanţă prevăzuţi în Anexa la Scrisoarea de aşteptări,
- Pentru AL DOILEA AN DE MANDAT – indicatorii de performanţă majoraţi cu 10% faţă de cei prevăzuţi în Anexa la Scrisoarea de aşteptări,
- Pentru AL TREILEA AN DE MANDAT – indicatorii de performanţă majoraţi cu 20% faţă de cei prevăzuţi în Anexa la Scrisoarea de aşteptări,
- Pentru AL PATRULEA AN DE MANDAT – indicatorii de performanţă majoraţi cu 25% faţă de cei prevăzuţi în Anexa la Scrisoarea de aşteptări.
Se stabilesc ca indicatori de performanţă şi:
- Îndeplinirea obligațiilor către bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat și fonduri speciale/arierate, bugetul local;
- Evaluarea activității și eficienței personalului Societății.
Secțiunea IV – Motivarea privind încadrarea întreprinderii publice în una dintre următoarele categorii: comercial, de monopol sau serviciu public
Societatea ADP Beiuş S.A. își desfășoară activitatea în temeiul Legii societăţilor comerciale nr. 31/1990, înființat în scopul în scopul administrării serviciilor publice delegate într-un mod cât mai eficient.
Secțiunea V – Așteptări în ceea ce privește politica de dividente/vărsăminte din profitul net aplicabilă întreprinderii publice
La sfârșitul fiecărui an fiscal, Adunarea Generală a Asociaților (AGA) hotărăște, în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011, Legii societăților comerciale nr. 31/1990 și a O.G. nr. 64/2001, repartizarea profitului realizat în anul precedent. Distribuirea dividentelor se realizează în conformitate cu dispozițiile legale, în cursul anului sau la încheierea execițiului economico-financiar, potrivit hotărârii AGA.
Secțiunea VI – Așteptări în ceea ce privește politica de investiții aplicabilă întreprinderii publice
Așteptările APT cu privire la politica de investiții aplicabilă întreprinderii publice vizează:
- Aprobarea cheltuielilor viitoare de capital necesare îndeplinirii obiectivelor societății, cu respectarea legislației în vigoare privitoare la fundamentarea, aprobarea investițiilor, respectarea legislației privind achizițiile publice și a dispozițiilor legale privind protecția mediului;
- Luarea măsurilor necesare pentru achitarea cu prioritate, a obligațiilor la bugetul de stat, bugetul local, la bugetul asigurărilor sociale de stat, a măsurilor pentru prevenirea înregistrării de plăți restante către furnizori și, implicit, înregistrarea de cheltuieli suplimentare – majorări, penalități de întârziere, dobânzi, etc;
- Îmbunătățirea procedurilor de colectare a creanțelor care să se adreseze rezidenților cu voință redusă de plată;
- Implementarea metodelor corespunzătoare pentru îmbunătățirea calității serviciilor furnizate;
- Implementarea măsurilor de administrare optimă a infrastructurii;
- Implementarea măsurilor de reducere a costurilor, creșterea productivității muncii și creșterea performanței societății;
Planul de investiții propus de candidat trebuie să cuprindă active fixe necorporale și corporale, precum și active financiare, în funcție de necesitățile societății și trebuie să ducă la îndeplinire obiectivele prevăzute în planul de administrare precum și indicatorii financiari și nefinanciari rezultați din planul de administrare.
Secțiunea VII – Așteptări în ceea ce privește comunicarea cu organelle de conducere ale întreprinderii publice
Adunarea Generală a Asociaților este organul cu puteri depline de decizie și reprezintă totalitatea asociaților Societății, coform art. 11 şi art. 12 din Actul Constitutiv al Societății.
Adunarea Generală a Asociaților își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Actului constitutiv, având, în principal, următoarele atribuții:
- să discute şi să aprobe situaţiile financiare anuale, pe baza rapoartelor prezentate de Consiliul de Administraţie, de cenzori, şi să fixeze dividendul ;
- să aleagă şi să revoce membrii Consiliului de Administraţie precum şi preşedintele acestuia, cenzorii, inclusiv supleantii cenzorilor ;
- să fixeze remuneraţia cuvenită pentru exerciţiul în curs membrilor Consiliului de administraţie şi cenzorilor ;
- să se pronunţe asupra gestiunii membrilor Consiliului de Administraţie ;
- să stabilească bugetul de venituri şi cheltuieli şi, după caz, programul de activitate, pe exerciţiul financiar următor ;
- aprobă indicatorii de performanţă financiari şi nefinanciari (art. 30 alin. 6 din O.U.G. nr. 109/2011);
- evaluează anual activitatea administratorilor cu sprijinul unor experţi în astfel de evaluări, după caz, evaluarea vizând atât execuţia contractului de mandat, cât şi a planului de administrare;
- modifică Actul constitutiv şi schimbă forma juridică a societăţii, în condiţiile legii;
- schimbarea obiectului principal de activitate a societăţii ;
- aprobă majorarea capitalului social şi stabileşte condiţiile efectuării acestei operaţiuni ;
- aprobă reducerea capitalului social sau reântregirea lui, prin orice formă permisă de lege ;
- aprobă fuziunea cu alte societăţi, divizarea societăţii, dizolvarea acesteia, constituirea de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane juridice ;
- aprobă emisiunea de obligaţiuni ;
- aprobă conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta ;
- aprobă conversia unei categorii de obligaţiuni în altă categorie sau în acţiuni ;
- aprobă conversia acţiunilor nominative în acţiuni la purtător sau a acţiunilor la purtător în acţiuni nominative ;
- mutarea sediului societăţii ;
- aprobă strategia şi direcţia majoră de dezvoltare a societăţii ;
- alege şi revocă din funcţie cenzorii,
- orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Conform Actului Constitutiv modificat la data de 25.03.2025, Societatea este administrată de un număr de 3 (trei) administratori, conform prevederilor O.U.G. nr. 109/2011.
Administratorii societății sunt numiți prin hotărâre de către AGA, confor O.U.G. nr. 109/2011 și au rolul de a reprezenta și administra societatea în limitele Actului constitutiv și ale contractelor de mandat.
Conform art. 13 din Actul constitutiv, Administratorii, au, în principal, următoarele atribuții:
- numeşte în funcţie şi revocă din funcţie directorul societăţii;
- stabileşte remuneraţia directorului prin încheierea unui contract de mandat care are ca obiect îndeplinirea unor obiective şi criterii de performanţă aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor.
- schimbarea obiectului de activitate al societăţii cu excepţia activităţii principale ;
- înfiinţarea sau desfiinţarea unor sedii secundare : sucursale, agenţii sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică (dacă este cazul);
- stabilirea direcţiilor principale de activitate şi de dezvoltare a societăţii în cadrul strategiei de dezvoltare aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor;
- stabilirea sistemului contabil şi de control financiar şi aprobarea planificării financiare ;
- supravegherea activităţii directorului ;
- pregătirea raportului anual, organizarea şedinţelor Adunării Generale a Acţionarilor şi implementarea hotărârilor acesteia ;
- introducerea cererii pentru deschiderea procedurii insolvenţei, potrivit Legii nr. 85 / 2006 privind procedura insolvenţei.
- duce la îndeplinire hotărârile Adunării Generale ale Acţionarilor;
- aprobă regulamentul intern al societăţii ;
- supune aprobării Adunării Generale a Acţionarilor, în termen de cel mult 5 luni de la închiderea exerciţiului financiar, raportul cu privire la situaţia financiară anuală şi contul de profit şi pierdere pentru anul precedent precum şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al societăţii pentru anul în curs ;
- convoacă Adunările Generale Extraordinare ale Acţionarilor ori de câte ori este necesar ;
- convoacă adunarea generală a acţionarilor pentru aprobarea oricărei tranzacţii dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacţii încheiate, o valoare mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale întreprinderii publice sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a întreprinderii publice potrivit ultimelor situaţii financiare auditate, cu administratorii ori directorii sau, după caz, cu membrii consiliului de supraveghere ori ai directoratului, cu angajaţii, cu acţionarii care deţin controlul asupra societăţii sau cu o societate controlată de aceştia. (art. 52 alin. 1 din O.U.G. nr. 109/2011);
- |[(2) Obligaţia de convocare revine consiliului de administraţie sau consiliului de supraveghere şi în cazul tranzacţiilor încheiate cu soţul sau soţia, rudele ori afinii până la gradul IV inclusiv ai persoanelor prevăzute la alin. (1). (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- obligaţia de convocare revine consiliului de administraţie şi în cazul tranzacţiilor încheiate cu soţul sau soţia, rudele ori afinii până la gradul IV, inclusiv ai persoanelor prevăzute mai sus. (art. 52 alin. 2 din O.U.G. nr. 109/2011);
- |[(3) Consiliul de administraţie sau, după caz, consiliul de supraveghere informează acţionarii, în cadrul primei adunări generale a acţionarilor ce urmează încheierii actului juridic, asupra oricărei tranzacţii încheiate de întreprinderea publică cu:
- a) persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2), dacă valoarea tranzacţiei este sub nivelul stabilit la alin. (1);
b) o altă întreprindere publică ori cu autoritatea publică tutelară, dacă tranzacţia are o valoare, individual sau într-o serie de tranzacţii, de cel puţin echivalentul în lei a 100.000 euro. - (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- Consiliul de administraţie informează acţionarii, în cadrul primei adunări generale a acţionarilor ce urmează încheierii actului juridic, asupra tranzacţiilor încheiate de întreprinderea publică în condiţiile art. 52 alin. 3 din O.U.G. nr. 109/2011.
– consiliul de administraţie aprobă orice tranzacţie dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacţii încheiate, o valoare mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale întreprinderii publice sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a întreprinderii publice potrivit ultimelor situaţii financiare auditate, cu administratorii ori directorii sau, după caz, cu membrii consiliului de supraveghere ori ai directoratului, cu angajaţii, cu acţionarii care deţin controlul asupra societăţii sau cu o societate controlată de aceştia, dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacţii, o valoare de cel puţin echivalentul în lei a 50.000 euro. Pentru a decide asupra tranzacţiei, consiliul de administraţie poate dispune efectuarea unei expertize independente, pentru a verifica dacă tranzacţia este corectă în raport cu ofertele de acelaşi tip existente pe piaţă. (art. 52 alin. 5 din O.U.G. nr. 109/2011); - |[(6) În rapoartele semestriale şi anuale ale consiliului de administraţie sau, după caz, ale directoratului se vor menţiona, într-un capitol special, actele juridice încheiate în condiţiile alin. (1) şi (3), precizându-se următoarele elemente: părţile care au încheiat actul juridic, data încheierii şi natura actului, descrierea obiectului acestuia, valoarea totală a actului juridic, creanţele reciproce, garanţiile constituite, termenele şi modalităţile de plată, precum şi alte elemente esenţiale şi semnificative în legătură cu aceste acte juridice. În rapoarte se vor menţiona şi orice alte informaţii necesare pentru determinarea efectelor actelor juridice respective asupra situaţiei financiare a societăţii. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- În rapoartele semestriale şi anuale, consiliul de administraţie va menţiona, într-un capitol special, actele juridice încheiate în condiţiile art. 52 din O.U.G. nr. 109/2011, precizându-se următoarele elemente: părţile care au încheiat actul juridic, data încheierii şi natura actului, descrierea obiectului acestuia, valoarea totală a actului juridic, creanţele reciproce, garanţiile constituite, termenele şi modalităţile de plată, precum şi alte elemente esenţiale şi semnificative în legătură cu aceste acte juridice. În rapoarte se vor menţiona şi orice alte informaţii necesare pentru determinarea efectelor actelor juridice respective asupra situaţiei financiare a societăţii. În cazul întreprinderilor publice ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată se aplică şi legislaţia specifică. (art. 52 alin. 6 din O.U.G. nr. 109/2011);
- aprobă tarife pentru serviciile prestate ;
- aprobă casarea mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar ;
- negociază Contractul colectiv de muncă ;
- adoptă, în termen de 90 de zile de la data numirii, un cod de etică, care se revizuieşte anual, dacă este cazul, fiind avizat, în prealabil, de auditorul intern (art. 29 alin. 15 alin. 4 din O.U.G. nr. 109/2011);
- adoptă Codul de conduită (art. 29 alin. 13 din O.U.G. nr. 109/2011);
- elaborează propuneri pentru componenta de administrare a planului de administrare, în vederea realizării indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari (art. 30 alin. 1 din O.U.G. nr. 109/2011);
- numeşte directorul, la recomandarea comitetului de nominalizare în urma unei proceduri de selecţie pentru poziţia respectivă, prin selectarea candidaţilor din lista scurtă întocmită de comitetul de nominalizare şi remunerare. (art. 35 alin. 4 şi 7 din O.U.G. nr. 109/2011);
- |[(5) Consiliul de administraţie sau, după caz, expertul independent, împreună cu membrii comitetului de nominalizare şi remunerare, stabileşte criteriile de selecţie, care includ, cel puţin, dar fără a se limita la aceasta, o experienţă relevantă în consultanţă în management sau în activitatea de conducere a unor întreprinderi publice ori societăţi din sectorul privat. Criteriile de selecţie vor fi elaborate şi selecţia va fi efectuată cu respectarea principiilor liberei competiţii, nediscriminării, transparenţei şi asumării răspunderii şi cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate a societăţii. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- Consiliul de administraţie împreună cu membrii comitetului de nominalizare şi remunerare, stabileşte criteriile de selecţie, care includ, cel puţin, dar fără a se limita la aceasta, o experienţă relevantă în consultanţă în management sau în activitatea de conducere a unor autorităţi publice, întreprinderi publice ori societăţi din sectorul privat (art. 35 alin. 5 din O.U.G. nr. 109/2011);
- prin grija preşedintelui consiliului de administraţie, se publică |[(6) Anunţul privind selecţia directorilor se publică, prin grija preşedintelui consiliului de administraţie, în cel puţin două ziare economice şi/sau financiare de largă răspândire şi pe pagina de internet a întreprinderii publice. Anunţul include condiţiile care trebuie să fie întrunite de candidaţi şi criteriile de evaluare a acestora. Selecţia se realizează cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- anunţul privind selecţia directorului în cel puţin două publicaţii economice şi/sau financiare de largă răspândire, pe prima pagină a site-ului întreprinderii publice, într-un loc vizibil la încărcarea paginii, precum şi pe cel puţin o platformă sau un site de recrutare de resurse umane cu mare vizibilitate la nivel naţional (art. 35 alin. 6 din O.U.G. nr. 109/2011);
- aprobă componenta de management şi planul de administrare în integralitate (art. 36 alin. 3 din O.U.G. nr. 109/2011);
- evaluează anual activitatea directorului;
- asigură cadrul organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit intern (art. 50 alin. 3 din O.U.G. nr. 109/2011);
- avizeaza planurile anuale şi multianuale de audit intern, rapoartele misiunilor de audit intern, precum şi rapoartele anuale privind activitatea de audit intern (art. 50 alin. 4 din O.U.G. nr. 109/2011);
- prezintă semestrial, în cadrul adunării generale a acţionarilor, un raport asupra activităţii de administrare, care include şi informaţii referitoare la execuţia contractului de mandat al directorului, detalii cu privire la activităţile operaţionale, la performanţele financiare ale societăţii şi la raportările contabile semestriale ale societăţii (art. 55 alin. 1 din O.U.G. nr. 109/2011);
- elaborează un raport anual privind activitatea întreprinderii publice, nu mai târziu de data de 31 mai a anului următor celui cu privire la care se raportează. Raportul se publică pe pagina de internet a întreprinderii publice (art. 56 din O.U.G. nr. 109/2011);
- are obligaţia să transmită AMEPIP şi, după caz, autorităţii publice tutelare, semestrial şi ori de câte ori se solicită, fundamentări, analize, situaţii, raportări şi orice alte informaţii referitoare la activitatea întreprinderii publice în formatul şi la termenele stabilite prin actele administrative ale autorităţilor (art. 57 alin. 1 din O.U.G. nr. 109/2011);
- transmite AMEPIP informaţiile solicitate în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare (art. 57 alin. 2 indice 1 din O.U.G. nr. 109/2011).|[(4) După aprobarea planului de administrare de către consiliul de administraţie sau de consiliul de supraveghere, componenta de management sau, după caz, indicatorii de performanţă financiari şi nefinanciari aprobaţi constituie anexă la contractul de mandat încheiat cu directorii sau membrii directoratului. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- |[(8) Numirea directorilor se realizează de către consiliul de administraţie prin selectarea candidaţilor din lista scurtă. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- Întreprinderea publică, prin intermediul consiliului de administraţie, transmite AMEPIP informaţiile solicitate în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare. (art. 57 alin. 2 indice 1 din O.U.G. nr. 109/2011).|[(4) După aprobarea planului de administrare de către consiliul de administraţie sau de consiliul de supraveghere, componenta de management sau, după caz, indicatorii de performanţă financiari şi nefinanciari aprobaţi constituie anexă la contractul de mandat încheiat cu directorii sau membrii directoratului. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- |[(8) Numirea directorilor se realizează de către consiliul de administraţie prin selectarea candidaţilor din lista scurtă. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- |[(3) Indicatorii de performanţă monitorizaţi la întreprinderile publice se stabilesc de către autoritatea publică tutelară prin contractul de mandat al administratorilor. (text în vigoare până la 2 iulie 2023) ]|
- Ia măsurile necesare în vedera înregistrării la Registrul Comerţului a oricărei schimbări a cenzorilor
- Determină renumeraţia fixă a cenzorilor
- îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege şi prin hotărârile Adunărilor Generale ale Acţionarilor .
Administratorii societății își vor exercita mandatul cu loialitate, prudența și diligența unui bun administrator, în interesul exclusiv al întreprinderii publice.
Administratorii trebuie să elaboreze și să transmit autorității publice tutelare rapoarte privind activitatea întreprinderii publice și stadiu realizării/gradului de îndeplinire al indicatorilor de performanță prevăzuți în contractele de mandat în vederea monitorizării acestora de către APT, la termenele prevăzute de actele normative incidente și cele stabilite de către UAT Județ Bihor. Orice deviere de la indicatorii de performanță stabiliți trebuie notificată APT în cel mai scurt timp posibil, de îndată de administratorii determină că o astfel de deviere este posibilă.
Totodată, administratorii vor avea și următoarele atribuții:
- Elaborează Planul de administrare al Societății;
- Verifică funcționarea sistemului de control intern și managerial al Societății;
- Autorizează actele și operațiunile de gestiune curentă a Societății;
- Asigură și răspunde de corecta utilizare a fondurilor Societății;
- Organizează și răspunde de corecta utilizare a fondurilor Societății;
- Organizează și răspunde de gestionarea bunurilor Societății/aflate în administrarea Societății;
- Angajează fondurile financiare și bunurile Societății și efectuează toate actele de administrare și gestionare, în limita competențelor acordate;
- Efectuează cheltuieli generale ale Societății, în limita prevederilor bugetului aprobat de adunarea generală a asociaților și a competențelor acordate în baza contractului de mandat;
- Elaborează și transmit către APT, AMEPIP, Ministerul Finanțelor și ale autorități, rapoartele prevăzute de lege, rapoartele privind activitatea întreprinderii publice și stadiul realizării îndeplinirii indicatorilor – cheie de performanță din contractul de mandat, precum și ale date cu privire la întreprinderea publică solicitate de instituțiile statului.
Administratorii societății sunt obligați să colaboreze îndeaproape cu autoritatea publică tutelară, prin reprezentanții AGA în societate sau, în mod direct, pentru a asigura informarea în timp util și comunicarea constantă cu privire la direcțiile strategice ale Societății.
Secțiunea VIII – Așteptări APT privind calitatea și siguranța serviciilor și produselor oferite de întreprinderea publică
Se impune ca administratorii să dețină cunoștințele profesionale, trăsăturile și abilitățile necesare în vederea îndeplinirii scopului, obiectivelor și atribuțiilor Societății. APT urmărește ca activitatea Societății ADP Beiuş S.A. să corespundă necesităților comunității locale, prin menținerea și dezvoltarea mediului de afaceri, o componentă esențială în asigurarea vitalității economice a Municipiului Beiuş.
Secțiunea IX – Așteptări în domeniul eticii, integrității și guvernanței corporative
Așteptările APT în domeniul eticii, integrității și guvernanței corporative au drept fundament câteva principii care trebuie să guverneze comportamentul etic și profesional al organelor de conducere:
- Profesionalism – administratorii trebuie să exercite funcţia cu obiectivitate, imparţialitate şi independenţă, fundamentându-şi activitatea, soluţiile propuse şi deciziile pe dispoziţii legale şi pe argumente tehnice şi să se abţină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice cu care vin în contact;
- Imparțialitate și nediscriminare – administratorii sunt obligați să aibă o atitudine obiectivă, neutră față de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în exercitarea atribuțiilor funcției;
- Integritate morală – administratorilor le este interzis să solicite sau să accepte, direct sau indirect, pentru ei sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material sau să abuzeze de funcția pe care o dețin;
- Libertatea de gândire și exprimare – administratorii au dreptul la libera exprimare, în condiţiile legii; în exercitarea dreptului la liberă exprimare au obligaţia de a nu aduce atingere demnităţii, imaginii, precum şi vieţii intime, familiale şi private a oricărei persoane, au obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţaţi de considerente personale sau de popularitate;
- Onestitatea, cinstea și corectitudinea – în exercitarea mandatului, administratorul trebuie să respecte cu maximă onestitate legislația în vigoare;
- Confidențialitatea – administratorul trebuie să garanteze confidențialitatea informațiilor care intră în posesia lor;
În conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 109/2011, activitatea organelor de conducere trebuie să fie transparentă și accesibilă, garantând o bună comunicare.
În matera Eticii și Integrității guvernanței corporative administratorii au următoarele competențe și obligații:
- De elaborare a Codului de etică al societății, aplicabil atât administratorilor cât și angajaților Societății;
- De denunțare a conflictelor de interese, definite conform legislației în vigoare și conform reglementărilor interne ale societății;
- De a trata cu discreție informațiile cu caracter confidențial, astfel încât Societatea să nu sufere prejudicii;
În cazul urmăririi penale a administratorului pentru infracțiunile prevăzute de Legea nr. 31/1990, mandatul acestuia se suspendă de drept, la data începerii urmăririi penale, fără alte notificări.
Secțiunea X – Alte prevederi
Administratorii trebuie să identifice principalii indicatori de risc cu referire la activitatea Societății și să îi monitorizeze permanent cu scopul de a reduce gradul de expunere al Societății la efectele unor riscuri inerente (economice, juridice, comerciale, financiare, etc). În acest sens se va deschide un Registru de riscuri ce se va completa periodic.
Totodată, Societatea trebuie să dezvolte un program pe termen mediu/lung în vederea asigurării conformității cu reglementările în domeniu cu referire la protecția mediului înconjurător.
Societatea va trebui să mențină și să dezvolte o cultură a responsabilității sociale bazată pe etică în afaceri, echitate social și economică, tehnologii prietenoase față de mediu, corectitudine în relațiile de muncă, transparență față de autoritățile publice, investiții în comunitate.